Justin Bieber heeft ze en rapper Sean ‘Diddy’ Combs. Maar niet iedereen kan ze krijgen. En dat is precies de bedoeling van sneakerontwerper Jon Buscemi.
Sneakers bedienen een massamarkt. Jaarlijks wordt er voor ruim 46 miljard dollar (omgerekend ongeveer 35 miljard euro) aan sportschoenen verkocht. In de Verenigde Staten kost een paar sneakers gemiddeld iets minder dan 50 euro.
Maar omdat iedereen ze draagt, ook ultrarijke sterren, is er aan de bovenkant van de markt volop ruimte voor exclusieve, dure varianten en ‘limited editions’. Modehuizen als Prada, Jimmy Choo en Alexander McQueen zijn daar allang op ingesprongen.
Buscemi: sneakers voor 645 euro
Een ontwerper die deze trend tot in het extreme cultiveert is de Amerikaan Jon Buscemi, mede-oprichter van het gelijknamige merk voor exlusieve sneakers, schetst zakenkrant The Wall Street Journal in een reportage.
Met gemak gaat een paar echte Buscemi’s voor omgerekend 645 euro over de toonbank. Ten minste, als je ze kunt krijgen.
Want het creëren van extreme schaarste is precies datgene waarmee Buscemi zich wil onderscheiden. De 39-jarige ontwerper, een New Yorkse college dropout die zijn loopbaan startte als hippe beurshandelaar met 600 paar sneakers, heeft één groot doel: "Alles in mijn leven draait om 'cool' zijn", vertelt hij de WSJ.
Ultra-exclusief sneakermerk
In 1999 verliet hij Wall Street en daarna werkte hij voor diverse sportkledingmerken. Maar twee jaar geleden stortte Buscemi zich volledig op een idee waar hij al langer mee speelde: een ultra-exclusief sneakermerk.
Buscemi haalde met enkele zakenpartners een ton op voor een website en liet 600 paar zelf ontworpen sneakers maken bij een gespecialiseerde fabriek in het Italiaanse stadje Civitanove. Afgelopen augustus distribueerde Buscemi de schoenen bij enkele trendy schoenenzaken in de VS. Binnen een paar dagen waren ze uitverkocht.
Niet voor iedereen
In januari dit jaar bracht Buscemi nog eens 4.000 paar schoenen op de markt. Opnieuw waren ze binnnen een paar dagen weg. Inmiddels profiteerde hij van celebrities als rapper Combs en Justin Bieber die via Twitter en Instagram voor gratis reclame zorgden.
Trendvolgers die ook op een paar echte Buscemi's azen - de eerste Chinese namaakversies zijn al gesignaleerd - hebben het echter zwaar. Buscemi wil zich onderscheiden met een merk dat het grootste deel van het jaar is uitverkocht. Hij wil niet verkopen "aan zomaar iedereen die ze wil hebben", zegt hij tegen de WSJ.
Vooralsnog komen er nog 8.000 nieuwe paren op de markt dit jaar, te verkrijgen bij zo'n vijftig winkels. That's it.
Lees ook
Jurk van loombandjes: maken 50 euro, verkopen 215 duizend euro
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl